donderdag 7 februari 2008

Afscheid + Celje, een eerste impressie

Voor ik wat vertel over Celje wil ik nog even iedereen bedanken die aanwezig was op mijn afscheidsdrink in de distel. Ik heb me enorm geamuseerd en ben nog steeds overdonderd door de talloze cadeau´s die ik van zovelen heb ontvangen. Heb genoten van de sfeer die er hing en de gesprekken met iedereen (al waren ze over het algemeen van korte duur). Hvala!
Door mijn allerliefste metekindje heb ik ook een uniek afscheid gekend want hij heeft mij een geweldig buikgriepvries gegeven. Hierdoor heb ik mijn laatste dag voor het grootste gedeelte doorgebracht op toilet en in de zetel, waarvoor dank Jacob.
Nog een laatste dank u aan mijn ouders,broers,schoonzussen(ja,wonder,ik durf het es uit te spreken) en Robrecht natuurlijk voor het gezellige etentje en het gezelschap in de luchthaven.
En nu ga ik stoppen met dankbetuigingen want het lijkt hier een stereotype speech te worden na het winnen van een oscar.

Celje, eerste impressie
Tadej(programma coördinator Celje Youth Center) en Roula (griekse vrijwilligster en roommate) kwamen me afhalen in Ljubljana en na een rit van +/- 1u kwamen we aan in Celje. Het was al donker dus er viel weinig te zien op dat moment. Tadej bracht ons naar het appartement. De eerste indruk van het appartement was goed. Gezellige kleuren en knus ingericht. Het was wel even schrikken toen ik ontdekte dat mijn slaapkamer zich in de keuken bevond. Van een echte slaapkamer kan ik dus nog niet echt spreken aangezien er gewoon een bed staat. Moet wel gezegd worden...het is een zeer goed en comfortabel bed. Tadej gaf me meteen een welkomstcadeautje van het centrum, een beer en 5 soorten chocoladetabletten. Bij de beer moest ik mijn lach wat inhouden want er stond I love you op. Valentijn vieren ze blijkbaar ook in Slovenië. Joepie! Ook Roula had gezorgd voor iets kleins. Een doosje met daarin een bord,kom en tas. Superlief van hen. Ik had op mijn beurt truffels from Brussels en pralines bij. Wederom heb ik ontdekt dat je met Belgische chocolade altijd succes hebt.
De dag erna moesten we om 9u in het jeugdcentrum zijn. Om 8u uit de veren. Gedoucht in iets wat ik noch een bad noch een douche kan noemen(zal er wel es ne foto van trekken). Toen richting jeugdcentrum. Onderweg al wat sightseeing gedaan. Celje is een kleine stad en toch al de derde grootste stad in Slovenië met amper 30000 inwoners (dat is zelfs nog iets minder als ons dorp). Prachtig is wel dat je uitkijkt op heuvels en mooie gebouwen. Het mladinski center celje (mcc)is niet zo heel groot maar ze hebben wel een zaaltje waar optredens en fuifjes worden georganiseerd. Wel cool! Tadej stelde me voor aan mijn mentor,Katja,een enorm toffe madam van 30 jaar die na 10 in Ljubljana te hebben gestudeerd, nu komt werken in het mcc. Samen met haar,Roula en Tadej ben ik mijn papieren voor Slovenië in orde gaan brengen, sleutels gaan laten bijmaken en mij gaan inschrijven bij de bib. Daarna ben ik iets gaan eten met Roula. De prijzen op restaurant zijn enorm laag in vgl met België. In het Italiaanse restaurant waar wij zijn gaan eten kostte de gemiddelde pasta 5euro. Daarna inkopen gaan doen voor onze weekendtrip naar Zagreb. Dat is zowat hetgeen wat tot nu toe is gebeurd. Wil nog zoveel meer vertellen maar besef dat ik nu al veel te veel heb neergepend als sommige hadden gewild. Maar ik geef de schuld aan Celje en de lieve mensen hier, die mij teveel stof geven om over te schrijven. Morgenvroeg vertrek ik samen met Roula en nog 2 andere vrijwilligers naar Zagreb tot zondag.

Adijo!

12 opmerkingen:

Mieke zei

Dit is mijn 2de poging om een reactie te sturen. Denk dat de eerste verdwenen is. Ik geniet met volle teugen mee van jou avontuur Liesje. Dat ze een heel jaar lang boeiend en onvergetelijk mogen worden! Probleem: kan de foto-link niet openen. Gebrek aan computer kennis?

Mia zei

Hallo Liesje
ook wij zullen je avontuur en belevenissen ver van huis op de voet volgen.
Veel plezier in je opdracht en vrijwilligerswerk daar.
Groetjes

MICHIEL zei

Hello daughter
Blij dat het 'gote avontuur' eindelijk begonnen is. Ik zal regelmatig een Leffe heffen op uw gezondheid !

roel zei

hey liesje
klinkt allemaal zeer goed! ben heel benieuwd naar je avontuur
ma nu je vertelt van die kadokes heb ik wel spijt dat ik je dat woordenboek niet gezorgd heb maar je kunt blijkbaar nu al een paar woordjes!

Mieke zei

Dag Roel (weet nie wie)Als je blog nog opent voor maandag: Hier mama van Liesje. Maandag verzenden wij een doos met kleding en toebehoren naar Liesje. Als je wil en het bij ons op de Schobbenberg krijgt, kan je woordenboek mee. Geheel vrijblijvend natuurlijk. 'k weet niet of ze al een woordenboek heeft.

Unknown zei

Wij hebben juist macaroni gegeten. (de overschot van gisteren nog). De dag erna vind ik da eigenlijk nog lekerder. Jakob slaapt momenteel maar ge krijgt de groeten hoor. Maarten zegt ook hai.
Tot zover het spannende nieuws vanuit Viversel.
't Amusement nog daarginds eh.

Unknown zei

Virginie toch, lekkerder is uiteraard met 2 Kaaaas

Hannelore zei

Hey schattebol!

Super om uw avontuur mee te kunnen volgen! Ik zal zeker dikwijls komen kijken op uw blogje :')
Ik ga u toch wel missen zunne!
Ik hoop da ge mijn boekje meegenomen hebt, heb zelf nog zo hard moeten lachen met die kinderfoto's...

Kusje en veel plezier!

marlies zei

Hei Liesje, ik ga uw avonturen ook zeker volgen op deze blog! Geniet er vooral van!

Groetjes

Peter zei

Hi Liesje,

Heb er woensdag verschillende keren aan gedacht ... aan uw vertrek.
Zo fel ! da ik Michiel & Jeroen hunne verjaardag vergeten ben.
En u pa had het nog zo gezegd! " Liesje vertrekt woensdag juist op Jeroen en mijne ....)
Mannen, sorry, bij deze "ne gelukkige he"!!!

We gaan uw avonduren zeker volgen!
We kijken ernaar uit!
Enjoy!!!

Noeloe zei

Hey Liesje!

Ik heb just uwe meel geleze van uwe blog dus dacht, zal ma es gaan kijken! Ferm, ferm! Toch raar, zulle, ikke just out of Africa en gij boenk naar Slovenie! Ma echt wel sjiek! Vind het patat da ge da aant doen zijt! Ik hoop da het bij u even goed (of zelfs nog beter) gaat zijn als bij mij! Zeker uwe blog bijhouden, is echt fijn om mee te volgen, ni te snel denke da ge teveel aant schrijve zijt ;o)

Alle meid, doet da goed daar! Ik hou de site zeker int oog!

Toedels!

Unknown zei

Hey lieve Lize,

Hoe loopt het daar? Hier is het toch aanpassen zo zonder jou! We denken allemaal veel aan jou maar ik hoop niet dat jij hetzelfde doet. Geniet er maar met volle teugen van en hou ons op de hoogte. Ik kijk al uit naar je volgende verhaal xxx Marijke